donderdag 2 februari 2012

De veranderingen in Amstelveen



Soms zijn de veranderingen niet eens zo groot, maar is het wel leuk om te zien wat de verschillen tussen 1917 en 1972 dan wel zijn. Dit is tegelijkertijd de charme van het boek 'Amstelveen veranderingen in de 20ste eeuw'. Een heerlijk kijk en leesboek waarin telkens twee of drie foto's die veranderingen tonen. We kijken nu naar station Bovenkerk aan de Noorddammerlaan 36. Het was onderdeel van de Haarlemmermeer spoorlijn van de HESM (Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij). Hoewel deze spoorlijnen met veel tamtam werden geopend heeft de lijn nooit echt winst opgeleverd. Voor de lokale bevolking was de spoorlijn een uitkomst. In 1917 werden meer dan honderdduizend kaartjes verkocht. In 1950 werd dit station gesloten voor personenvervoer. Toen ook het goederenvervoer in 1972 stopte, kwam dit prachtige pand in particulier bezit (zie de tweede foto). Het wachthuisje (links op de bovenste foto) is in 1989 teruggeplaatst. Het huisje had jaren bij een particulier in Aalsmeer gestaan. tegenwoordig wordt dit spoor alleen zomers gebruikt door de Museumtram. Dit spoor is ongeveer 7 kilometer lang en loopt vanaf station Bovenkerk tot het Haarlemmermeerstation in Amsterdam. Voor wie dit bijzondere boek, bijna een historisch document van de 20ste eeuw, wil aanschaffen moet even naar de webshop gaan. Klik op http://www.deboektant.nl/ en u komt er direct. Op de omslag in de rechterkolom klikken kan ook, want ook dan komt u op de website van uitgeverij Deboektant.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen