zaterdag 27 september 2014

Fotoboek Rotterdam Delfshaven uitgereikt aan mevr. Sylvia Saakes


Vandaag werd het eerste exemplaar van het boek 'Rotterdams Delfshaven, Schiedamseweg en omgeving in de 20ste eeuw' uitgereikt aan mevrouw Sylvia Saakes. Er werd ter ere daarvan een prachtige taart aangesneden. Daarnaast werden er veel herinneringen opgehaald aan de tijd van toen. De prachtige fototentoonstelling, die nog tot 3 oktober (ook op zondag) is te bewonderen in het Zakkendraagershuisje in Delfshaven, gaf, samen met het boek, genoeg stof tot herinneringen! Het boek à 29,95 is daar tot aan het eind van de fototentoonstelling te koop. Verder uiteraard bij de boekwinkel en in de webwinkel van uitgeverij Deboektant www.deboektant.nl Telefonisch bestellen kan ook 0186-576818. Het boek wordt zonder verzendkosten aan u toegezonden.

donderdag 11 september 2014

Uitreiking eerste exemplaar fotoboek Rotterdam Delfshaven, Schiedamseweg e.o.


Op zaterdag 27 september a.s. wordt in het Zakkendragershuisje aan de Voorstraat 13 te Delfshaven het eerste exemplaar van het fotoboek Rotterdam Delfshaven, Schiedamseweg en omgeving in de 20ste eeuw uitgereikt aan Sylvia Saakes. Het fotoboek werd samengesteld door Tinus en Bep de Does. Aan de hand van meer dan 200 foto’s nemen zij hun lezers mee voor een visuele wandeling door dit gedeelte van Rotterdam dat zo’n rijke geschiedenis kent.                                            

Delfshaven is ontstaan omstreeks 1389, toen er door de Schielandse Hoge Zeedijk een kanaal werd gegraven, de Delfshavense Schie, nadat hiervoor toestemming was verleend aan de stad Delft. Ook werd er een sluis met een kolk gebouwd, de Aelbrechtskolk en een haven aangelegd, de latere Voorhaven. Er werd een tweede haven aangelegd in 1451, de Achterhaven, die leidde naar de Nieuw Maas. Aan de monding van deze twee havens verrees het dorp Delfshaven. Pien Heyn groeide op in Delfshaven en werd de latere admiraal van de Nederlandse vloot, die onder andere de Zilvervloot op de Spanjaarden veroverde. In Delfshaven vestigden zich haringvissers, walvisvaarders, kooplieden en schippers.
De annexatie van Delfshaven door Rotterdam vond plaats in 1886. Er werden na 1909 verschillende wijken aangelegd met doorgaande wegen zoals de Willem Buytenwegstraat, de Havenstraat en de Schiedamseweg waar zich met name de middenstand zich vestigde. De Coolhaven werd in 1923 gegraven, de Lage Erfbrug werd in 1926 in gebruik genomen en het Marconiplein kwam in 1929 gereed.

Een van de zwartste bladzijden uit de geschiedenis van Delfshaven is wel het bombardement van 1943, waarbij de geallieerde bommenwerpers een vergissing maakten. De bommen waren bedoeld voor de werf Willton Fijenoord en de omliggend havens, maar troffen het westelijk deel van Bospolder Tussendijk en een deel van de Schiedamseweg. Op 31 maart 1993 werd er in het Gijsingplantsoen een monument onthuld ter nagedachtenis aan dit bombardement, ook wel het vergeten bombardement genoemd. De onthulling vond plaats door premier Ruud Lubbers in aanwezigheid van Rotterdams burgemeester Bram Peper en vele genodigden.
In het oude Delfslhaven staan nog steeds bezienswaardige panden, waaronder het Zakkendragershuisje, de Dubbele Palmboom, de Pelgrimvaderskerk, molen de Distilleerketel, het pand van Schelling oliehandel, het latere cabaret-restaurent Schelling en het pand van de machinefabriek Cupedo, nu poolcafé Delfshaven.

Aan de Schiedamseweg waren in de vorige eeuw veel winkeliers gevestigd. We noemen onder andere De Gruyter, Bervoets Mode, Janny’s verlichting, sigarenmagazijn A. Hillen, drogisterij en verfhandel W. van der Zwaal, de RMI melkhandel, bakker J. Janse Wz, Simon de Wit, Bakkerij Saakes, juwelier A. Kok, C. Jamin, Jansen chemisch reinigen, ‘t Gouden Tientje ringen, Moerman schoenen, Van Sprangen bloemen, De Lens brillen, slagerij Corbeau, het Twents linnenmagazijn, Van Heelsbergen textiel (nu Hans Textiel), woninginrichting Liekens, groentewinkel Van Klaverdijk en de schoenenhandel Van der Poel. Veel van deze winkels zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor winkels in een nieuwe eeuw.

De kerk aan de Jan Kruijffstraat maakte plaats voor het verzorgingshuis De Schans en het Prinses Theater sloot zijn deuren. Tramlijn 4 vanuit Schiedam, lijn 17 vanaf het Marconiplein en lijn 10 vanuit Spangen werden vervangen door lijn 8 van het Willemsplein naar Schiedam en lijn 23 van de Beverwaard naar Vlaardingen Holy.
Na het bombardement van 1943 verrezen er aan de Schiedamseweg nieuwe woningen en winkels en aan het Marconiplein kwam in de jaren tachtig een metrostation, een nieuw politiebureau en verrees een aantal hoge kantoortorens. De weekmarkt verhuisde van de Spanjaardstraat naar het Grote Visserijplein, waar tevens het wijkgebouw Pier 80 werd gebouwd. De jaarlijkse intocht van Sinterklaas vindt sinds de jaren vijftig nog steeds plaats en Historisch Delfshaven wordt nog altijd bezocht door vele toeristen. Een boek vanaf het oude Belastingkantoor aan de Puntegaalstraat tot aan het Marconiplein. Delfshaven een wijk van Rotterdam om trots op te zijn.

Wat toont mooier de realistische geschiedenis van een stad dan een foto. Voor de inwoners zal deze uitgave een heerlijke terugblik betekenen die het hart sneller zal doen kloppen, maar liefst meer dan 200 foto’s geven inhoud aan de visuele wandeling, die de samenstellers met hun lezers maakt door een stukje Rotterdam van toen. Daarnaast is er tevens nog tot 3 oktober in het Zakkendragershuisje een foto tentoonstelling te bewonderen. De foto expositie is gratis toegankelijk van 10.00 tot 16.00 uur.
Het boek is tegen 29,95 euro te koop bij elke boekhandel en tevens verkrijgbaar tijdens de openingsdagen van de foto expositie. Wie het boek digitaal wil bestellen kan terecht in de webwinkel van www.deboektant.nl